Tutorial : Scroll Box untuk Blog Archive (Simple Template)

21:09:00

Assalamualaikum,


Haii awakk- awak comel semua. Malam ni baru aku dapat hupdate pakai lapyy. Semalam langsung tak sentuh lapyy. Ouchh. T___T Update juga guna phone. Okay lah,meh nak kongsi tutor yang aku rasa semua blogger di luar sana patut buat.

Sebab pertama ialah..

Meringankan blog. Aku tak boleh nak buktikan secara saintifik tapi kalau korang pergi blog yang buat scroll box untuk blog archive dan sebagainya lebih ringan. Termasuk comment box. 

Sebab yang kedua..

Kemas. Bila korang buat scroll box, blog korang akan nampak kemas dan tak sakit mata memandang . Seriuss~

Sebagai contoh blog aku. Kfine. Batak seketika. Hahaha! Gurauu jee eh.

By the way tutor ini di request kak gula manis madu kita. Kak Jari Manis (JM)



Sebelum tu tau dak menatang apa yang blog archive tu? Hahaha. Menatang tu adalah THROWBACK yang dekat sidebar aku. Kalau bahasa kedahnya Lepaq Balik. Hahaha. Tak faham? Sila guggeell

//selalu macam-macam istilah orang guna, 'Sejarah' , 'Zaman Paleolitik' and etc.


Okay, mari straight to da point.

1. Dashboard > Template > Edit HTML

*Gunakan CTRL + F untuk memudahkan pencarian. 

2. Cari kod 

<div id='ArchiveList'>

3. Di atas kod yang korang cari tu ada kod ni. 

<div class='widget-content'>

macam ni. nampak tak?


4. Buang code <div class='widget-content'> tanpa rasa bersalah dan gantikan dengan code di ini.

<div class='widget-content' style='overflow:auto; height:200px'>

Kod yang di bold kan dengan warna biru tu korang boleh gantikan dengan kesukaan korang. Kalau cam aku aku pakai 180px. Ia adalah ketinggian size blog archive korang. ^^
5. It will be like diss..



6. Preview. Kalau tak ada error. Boleh save. ^^ Sekian. 

Ada probs? Ask me. Tak reti juga boleh minta tolong aku buatkan. Inshaa-Allah aku try buat. Haha. Mohon comment. Heehehe.

K bai.

P/S : Korang kena pasa widget ni dulu sebelum buat tutor ni ye~ Kalau tak sampai kiamat korang tak jumpa kodnya. Haha. XD

You Might Also Like

9 Love Letter(s)

  1. geramnye tengok blog awak merah + hitam aummmm comelll hehe

    ReplyDelete
  2. BBL dah try buat tapi tak jadi. Tak guna simple templete...

    ReplyDelete
  3. Akak baru je letak scroll box utk bloglist & archive kat blog :)

    ReplyDelete
  4. akak kan nak buat scrollbox kt comment asyik xmenjadi je..xphm tol.. sila bt tuto plesss..hikhik

    ReplyDelete
  5. yeahh. berjayaaaaa! thanks Ainaaa

    ReplyDelete
  6. Terima kasih keran sudi layan soalan akak tu

    Aina...akak berjaya buat...terima kasih..love u...email address to sis JM boleh...plsss

    Hurmm..kalau akak nk buat ruang komen guna konsep yg sama lah yek

    ReplyDelete
  7. Tahnk share Aina.. :) Nak cuba buat la :)

    ReplyDelete
  8. lepaq ke lempaq aina? hehe. nice tuto :)

    ReplyDelete

Like us on Facebook