FAQ : Kenapa saya tak boleh transparentkan Header saya?

Assalamulaikum,

I got a question~ Hoho.


Okay fokus pada soalannya.


Q : Macam mana nak transparent bahagian header ye? Semua tuto saya ikut tak jadi.. :( Tengoklah macam blog saya tu, ada border kat bahagian header. Jadi tak bolehlah guna header yang bersambung dengan body macam orang lain. T_T 

Answer :

Adik tak boleh nak transparentkan header kerana adik menggunakan template Picture Window. Kebanyakkan tutorial yang di ajarkan oleh kebanyakkan blogger adalah menggunakan SIMPLE TEMPLATE. Kerana simple tamplate ni lebih simple. Hahaha, serius k. Memang lebih praktikal untuk di edit. Senang nak tunjuk contoh blog akak ni ha. Pakai simple template sahaja.

So kalau nak buat transparent header dan bersambung macam blog akak ni, adik boleh tukar ke simple template.

Tapi di ingatkan, bila adik tukar template, segala coding adik akan hilang. Means, kalau adik buat sidebar macam akak.. dia akan hilang jadi plain sahaja. Tinggal header dan content sahaja. Apa yang adik edit di HTML akan hilang..


Harap jawapan ini dapat memuaskan hati adik ye dan readers yang lain ye. Sengaja tak reply komen dekat sana. Nanti jadi panjang berjela pulak~

Oh, any soalan. kalau boleh tanya lah dekat ask.fm. ^^ sian ask.fm aku tu berdebu. sob.. sob... Tapi kalau aku boleh jawab.. aku jawab... kalau tak boleh aku cakap aku tak tau ye. Haha. Sekian.



Aina Akmal

AINA AKMAL. Seorang gadis comel yang berasal dari utara Malaysia. Punya impian sebesar alam semesta dan seorang yang bercakap banyak. Pemegang status pelajar seumur hidup. Keep learning and never give up adalah prinsip beliau. Masih bujang terang tang tang kata orang. Nak berkenal? Boleh jenguk bawah ni.

6 comments:

  1. Eh? Yakah? Ingatkan saya guna simple template.. '_' Kena ubah rupa blog besar-besaranlah nampaknya~ Thanks sebab jawab soalan saya! :D

    ReplyDelete
  2. Hari tu kata tak nak beratkan blog, last-last ada juga ya top commentar widget tu~ :D Nama saya tiadalah! Kena cepat 'adakan' ni! :3

    ReplyDelete
  3. terbaik jawapan Cikgu Tuto :)

    ReplyDelete
  4. akak tak faham nape nak transparentkan..?! owh owh.. tak tahulah bab bab edit ni. surrender awal awal..

    ReplyDelete
  5. Bagus jgkreply kat sini boleh d jadikan panduan buat semua org dan ilmu baru bg sis jm nih

    ReplyDelete